26 June, 2014

Pening Tengok Rumah Sendiri

Pening tengok rumah sendiri (T_T).  Susah jugak nak uruskan hal-hal rumah ni.. Banyak sangat bende yang nak kene settlekan.  Tambah2 nak deal dengan banyak pihak.  Ingatkan beli rumah baru ni senang sikit dah..  Tapi kalau rumah baru pun camni, kalau yang beli rumah lelong/ atas orang yang memang perlu buat renovation tu, tak tau la nak cakap peningnya camne kan..  Tapi bagi aku, kalau memang jenis kerja sendiri senang la kut nak uruskan hal-hal rumah ni.. Tapi bila bekerja ni, memang payah..  Unless korang memang jenis yang well-planned punya :)


Gambar ni masa lepas orang wiring & alarm buat kerja.  Aku rasa nak marah pun ada gak, tapi aku sendiri tak tau camne incik asben deal..  Nak marah dia pun tak boleh jugak, sebab ni 1st time.  Yang wayar juntai2 tu untuk wiring lampu dan kipas bila dah buat plaster ceiling nanti.  Yang tu aku rasa takpe lagi, sebab memang la camtu kan.. Tapi yang agak geram bila tengok kerja orang buat wiring dengan alarm tu.. Memang dia kene hack sana-sini, tapi lepas hack tinggal je camtu.. Incik asben cakap, dorang (alarm) memang tak tutup balik lubang2 tu, sebab kalau nak kira harga lain (macam tu pulak).  Alarm tu dia hack kecik2 je, sebab wayar pun bukan yang besar..

Kalau korang tengok yang lubang besar2 tu, kerja orang wiring tu.. FYI, alarm & wiring, kontraktor lain-lain.  Yang lubang-lubang tu orang wiring dah tampal balik, tapi entah la.. Kalau aku buat sendiri pun aku rasa, lagi elok dan senonoh.  Dah la tampal nak tak nak je.. Serupa takyah tampal kan.. Pastu boleh pulak rembat simen bapak aku.. Simen memang ada kat rumah tu sebab reserved untuk tembok dan lantai dapur luar tu.. Aku tak paham apesal dorang pakai simen tu.  Aku berkira jugak la, sebab banyak jugak la dorang pakai simen tu.. Aku tak tau sape orang wiring tu dan dari mana.  Semua yang deal incik asben.  Jadi nak cakap lebih2 kang sentap pulak kan.. So, luahkan kat sini je la :p  Aku pun sebenarnya memang tak tau skop kerja orang wiring2 ni.. Memang camtu ke kalau orang buat wiring rumah..? Ke kalau nak tampal cantik2 (simen & cat) tu kira harga lain..? (T_T)

 - zoom sikit -

Tapi, ape pun aku bernasib baik jugak la sebab bapak aku tukang rumah.  Ape lagi, tepon ayah aku pancing2 sket, konon2 tanya camne nak tampal.. camne nak bancuh simen, sebab nak buat sendiri kan.. Padahal, harapan menggunung supaya bapak aku cakap "takpe la, nanti ayah buatkan". Hohohoho.

Owh, aku tak update lagi pasal tembok dapur tu.. Ayah aku yang buatkan.  Import dia + staf dia dari N9 sana..  Tapi tu la, Khamis lepas, 19 Jun 2014 bapak aku accident pulak.. Pasal accident ni, nanti update ye.. Dan sebab tu jugak la, banyak kerja2 tertangguh.. Plan asal, bapak aku yang akan buatkan plaster ceiling, tapi sebab dah accident tu, tak jadi la.. Sekarang ni, aku menggagau nak cari kedai buat plaster ceiling.. Anyone??  Ape pun, bapak aku janji nak siapkan tembok, lantai dapur dan tutup laman yang sekangkang kera depan tu.. Plus tampal balik dinding2 yang tak senonoh tu dan ganti tiles kat dinding tu.  Alhamdulillah :)  At least, aku takyah pening2 nak cari kontraktor or buat sendiri bende2 tu..

Tingkat atas rumah dah siap pasang lampu dan kipas kat bilik.  Sebaik cantik.  Lampu bilik guna downlite, jenis ada cermin, 4 segi, kaler putih.  Bukan jenis bulat yang melopong tu.. Yang downlite ni memang nampak lagi cantik (taste aku la), cuma agak susah bila nak tukar mentol sebab nak kene bukak dulu cermin dia.. Kalau jenis yang lopong tu, dah boleh terus tukar je.. Dalam downlite ni ada 2 mentol.  Asalnya nak guna 1 mentol je, nak jimat letrik kan, tapi sebab masa orang wiring ni pasang, kitorang takde.. Tau2 dah siap dah.. Kipas bilik guna KDK 3 bilah biasa tu je.. Barang2 electrical beli kat House of Lightings kat Puchong.  Kedai ni glamer (sila google).  Untuk barang2 electrical aku update kendian ya.. Lampu toilet guna pendafloor biasa je..  Kiranya yang tingkat atas semua dah siap pasang sebab tingkat atas rumah ni memang dah ada plaster ceiling.. Yang takde, tingkat bawah je.. (kat dapur ada sekerat)

- yang garisan panjang turung ke bawah tu, orang alarm yang hack, pun tinggal melopong gitu gak -

Bila tengok keadaan rumah camni, tak tau la sempat ke tak nak beraya kat sini tahun ni.. KC pun tak tau la sempat ke tak sebelum raya..  Table top start buat Jumaat ni, 27 Jun 2014.  Terpaksa proceed jugak, even plaster ceiling dapur aku roboh!! Ni pun 1 hal jugak.. Dapur aku ada plaster ceiling sekerat je.. Rumah ni memang didatangkan dengan sekerat je.. Yang sekerat tu la yang roboh. (T_T)

Untuk sape2 yang beli rumah baru ni, aku cadangkan (aku rasa memang patut follow) gini ;
1- pasang grill
2- wiring/ alarm/ dll
3- plaster ceiling
4- kitchen cabinet/ wardrobe 

Ni jugak la yang aku plan dulu, tapi bila ada beberapa masalah, jadi carca-marba sudahnya.  (T_T)


4 comments:

Unknown said...

ko pasang alarm utk kebakaran ke? utk cctv ke? utk pencuri tu? pastu plaster ceiling tu kira cornice ke?

banyak lak soklan aku kan...haha..klu aku pun pening...ye la tak de pengalaman kan...tak pe...slow2 la...insyaAllah da siap nnt mesti puas hati...

Unknown said...

alarm utk pencuri. cctv pun ada jugak, tp x sempat la update. hikhikhik.

yg plaster ceiling plak, aku x buat yg pakai cornice tu.. aku buat L-Box (yg ada lampur T5 tu). nanti aku update plaster ceiling ye.. dah siap dah pun yg tu.

nanti bila ko lalui situasi mcm aku ni, sure best.. mcm2 rasa ada. yg penting tak sabar nak masuk umah sendiri. niat hati nak raya kt umah baru, tapi x sempat.. raya haji je la :D

Anonymous said...

bukan pasang grill tu yang terakhir sekali ke...

Unknown said...

klu pasang grill last sekali, cemas la pulak rumah kene pecah.. tambah2 rumah tu belum duduk lagi.. silap2, sinki, lampu, kipas dll clear nanti.. sinki biasa tu pun kene rembat, inikan pulak klu dah pasang sinki yg elok sikit :D