:: JOIN THIS SITE ::

Follow by Email

06 February, 2009

Sesi Lawatan ke Ladang Puchong UPM

setelah sekian lame aku simpan gambo nih, baru arinih ade keSEMPATan utk hupdet citer nih..

ni gambo mase Kursus Induksi Kumpulan Sokongan Bil. 10/2008 (12-26 Disember 2008).

23 Disember 2008 (Selasa), +- jam 9 pagi sume peserta kursus naik bas ke Ladang Puchong UPM utk sesi lawatan..

selama ni aku dengar nama Ladang Puchong je.. ghupe2nye dokek yo.. klu nak ke LDP msti lalu kt Ladang Puchong nih..

sampai sane, lepas lalu jalan yg agak menakutkan.. lalu tepi gaung dgn bas yg terhuyung-hayang.. naik bukit lg.. sebaik selamat sampai..

lepas dgr taklimat (lupe lak name incik yg bg taklimat tuh), gerak turun dari tempat tu, menghala ke kolam ikan keli.. huhuhu.. suspen nak kene buat ape time tu..

sume skali ade 58 org.. tp tolak ibu2 mengandung ade la +-55 org (agaknye la) dibahagi2kan kpd 3 kumpulan. setiap kumpulan amek sebuah kolam..

sesi nih, ktrg diajar cara2 nak harvest (ape tah dlm bahasa) ikan keli. ikan2 nih student yg bela, dorang bela utk research.. then dh sampai mase utk di harvest kan.. dorang pun mengambik kesempatan utk menyuruh budak2 induksi yg harvest.. kan ke senang keje dorang..


suspen wei turun masuk kolam tuh.. x dalam sgt, sbb dorang dh siap2 kuarkan air, kasi tinggal sikit je.. tp selut (klu aku mase kecik2 dulu panggil lumpur je..) dalam.. mule2 tu t'agak2 gak nak masuk.. ye la, ikan keli penuh dlm tu.. kang klu masuk kang, kene sengat ke ape ke.. sape susah?? tp incik tu ckp, sape x masuk, die campak dlm kolam.. hahaha.. lebih baik masuk..

masuk2 je dah t'pijak ikan2 keli yg ade dlm tu.. geli pun ade gak. takut tu mmg la.. tp ni pengalaman la.. aku ni name je budak kampung, tp x penah seumor idup aku harvest ikan keli dlm kolam nih.. klu nk siang ikan keli pun liat, nikan plak nk harvest.. dulukecik2 mancing ikan reti, nak cabut or pegang, aku x berani.

dari cara nak pegang jaring, sampai cara nak pegang ikan keli pun diajar.. ok la, aku 'berani' gak la pegang ikan keli tuh.. hahahaha.. walaupun aku juz b'jaya pegang 7 ekor je.. jadi la kan.. aku mencuba..

harvest ikan kt tengah panas, mmg memenatkan.. lepas abis sume kolam, ktrg disuruh berendam dlm kolam lain plak.. x tau kolam ape, tp yg pasti, incik tu ckp, kolam tu bukan kolam lintah. hahahha.. tp, kt sblh kolam tu, kolam lintah.. entah la.. berendam bkn utk suka2 je.. kene cuci jaring sebenarnye.. abis basah kuyup..

lepas abis cuci, baru ler leh mandi air bersih kt toilet yg ade tuh.. dlm 12.30 tghari balik semula ke UPM. then, petang tu kelas dibatalkan.. sebab ramai x larat.. sume nk rehat..

sebelum balik, incik tu jual ikan keli tu sekilo RM3 je.. ramai gak yg beli.. murah je..

moral of d story.. induksi ni best sebenarnye.. bukan mendengar ceramah semata2.. oleh itu, pegi la induksi.. hahahahha (bole pulak camtu)


3 comments:

adura said...

Hye fieza..nice blog yea..Fara baru je berjinak2 ngan dunia blog neh..salam perkenalan..

Wah..ikan keli..wat sambal cili padi sodap tuh..goreng pon sodap..hehehe..:D

fiza said...

hai adura.. hehehhe.. memblog nih besh sebenarnye.. tp klu btl2 ade mase la.. btw, thanks!

guswal said...

huiiiiiii kayaknya belunya itu kalau disambal eunak tenan ya!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails