16 August, 2010

Dalam Kenangan


sblm tu, aku minta maaf utk n3 ni jika ia m'buat mana2 pihak x selesa atau pape je la..

13/08/2010 (3 Ramadhan 1431H) ~ lebih kurang jam 3.30 pm, ktrg kat opis ni dapat 1 panggilan yg mengejutkan.
salah sorang staf kat sini dah meninggal dunia..

Innalillah..
dari Dia kita datang, kepada Dia kita dikembalikan..

Allahyarham En. Norazan bin Aziz
Pembantu Am Pejabat kat sini.
sangat rajin bekerja.

umurnya 54 tahun. meninggal sebab kemalangan.


opis jadi kelam kabut. masing2 nak tau cerita..
semua x sangka. klu dulu ada azan senior, azan junior, tp skrg azan junior je yg tinggal.
azan senior dah x de lagi.
rase mcm baru sangat je ktrg jumpe dgn arwah..
tau2 dapat berita dia dah xde..
mmg sedih..

aku wat n3 ni sbb aku rase sedih.
klu ikutkan mmg la aku n arwah x kenal mane pun..
sekadar kawan sepejabat.

semua staf ITA ni tau arwah ada 1 tabiat yg cepat mengantuk. dan ktrg selalu gurau2kan arwah bila time meeting. ktrg selalu ckp, arwah la org yg paling cepat paham. sbb arwah selalu 'mengangguk'.
jahat kan? bukan jahat, tp biasala kite gurau2 kan.. xde niat pun nak main2kan arwah ke apa..
tp kan, arwah ni cool je.. tu yg ktrg mcm seronok tu..

lagi 1, arwah klu bawa moto ke kete ke, arwah akan pakai spek mata hitam.. n ktrg akan menyakat2. cakap arwah ensem la.. smart la.. mcm org muda la.. 
arwah cool je.. layan je ktrg..

arwah ni sangat rajin kerja.
even arwah tempatnya bukan kat pejabat am, tp kadang2 ada kerja yg ktrg (aku selalunya..) mintak arwah tolong. arwah x pernah merungut pun.. arwah cakap lembut je..
so, mmg senang klu nak mintak tolong..
pasni dah susah la.. sbb arwah dah xde.. 
macam tadi, driver xde.. biasanya arwah yg akan ganti..
sedih je rase..

ape yg wat aku terasa sangat tu, arwah datang tau mase kenduri kawen aku dulu..
tp aku x jumpe pun dia mase tu..
tp buktinya arwah datang, ni ha..


mase tu kan ramai sgt org.. mane la nak nampak sape yg datang.
aku x sangka lak arwah datang kenduri aku.. ye la, jauh kan..
tp ape pun, aku hargai sgt kedatangan dia tu..

ayat yg aku ingat sblm aku cuti kawen dulu
aku : "en azan datang tau nanti.. bawak isteri, anak, menantu, cucu, semua la"
arwah : "eh, mane buleh.. kang en azan datang bawak ramai2 kang, x cukup nasik"
aku : "iksh, ade plak.. cukup punye la"
dan, arwah mmg datang.

dulu, aku selalu order makanan utk meeting dgn arwah. call je dia. last minit pun xpe, makanan tetap ada.
klu order banyak, x lame lepas tu arwah akan datang opis, amek ketas yg siap tulis menu.
lepas ni kene call direct dgn caterer.. err.. boleh ke klu order last minit..
hmmm..

sepanjang aku kenal arwah, lbh krg 3 tahun, arwah bukan lah orang yg banyak cakap..
tp arwah bleh layan sesape je..
dia xde mslh..
nmpk je slow, tp kdg2 arwah ni kelakar orgnye..


klu x silap, ni gamba t'akhir yg ktrg ada.gamba ni di ambil dalam bulan lepas.
gamba ni mase makan durian kat opis. kebetulan arwah datang, terus join sekali makan durian.

sedih dan mmg terasa kehilangan.
aku percaya, kat opis ni pun sure ada yg masih x percaya yg arwah dah xde..
sbb baru sgt kite dgn dia..

itu la, ajal maut dah ditentukan Allah. xkan cepat, dan xkan lambat. cuma kite je yg x tau..

ramai gak staf ITA yg pergi ziarah ke rumah arwah. arwah dikebumikan malam tu jugak.
aku tengok wife dia tenang je, tp mase jenazah nak dibawa ke kubur, wife dia pengsan.
x dapat lihat suami buat kali terakhir..
sedih sgt. sbb ye la, luar nmpk tenang tp dlm hati Allah je yg tahu.
mesti x sanggup nak lihat org yg kite sayang diusung pergi untuk selamanya..
tp dah mmg itu ketentuanNya.
kite harus redha..

Al-Fatihah
semoga rohnya dicucuri Rahmat..

---

pemergian arwah sedikit sebanyak menyedarkan aku..
bila sampai masanya, yg hidup pasti akan mati
soalnya,
kita bersedia atau tidak..?

bersedia utk mengadap Illahi.. ?

atau

sudahkah kite bersedia utk kehilangan org tersayang..?

jawapan aku,

BELUM

aku belum bersedia utk kedua2nya..

1 comment:

Mamajenn said...

x tau nak ckp..terkedu dan masih x percaya...Al-fatihah untuk arwah En.Azan. Semoga dia dimasukkan dikalangan orang2 yang beriman